what they did

Sunday, July 31, 2016

Mentaliti

Kadang-kadang aku tak faham perangai manusia yang tak peka dengan alam sekitar ni. 

Contoh mudah, buang sampah dari dalam kereta masa kenderaan tengah bergerak. Selamba je buang sampah depan anak-anak. Siap ajar anak-anak buang sampah kat luar tu yang tak boleh tahan. Tengok kereta, kereta mahal dah. Tapi pemikiran tak semahal harga kereta.

Belum kira yang tak pandai kemas tempat makan atau berkelah kat taman-taman awam.

Ada pulak yang suka panaskan enjin kereta lama-lama sebelum keluar jalan-jalan. Lepas tu, balik dari berjalan nanti sejukkan enjin pulak lama-lama. Sehari pulak tu empat lima kali keluar berjalan. Setiap kali keluar pun nak panaskan enjin kereta.

Yang suka biarkan kipas berpusing tapi takde orang pun yang nak disejukkan. Yang biarkan air paip menitis tak reti nak tutup paip air elok-elok. 

Kalau disebut, banyak lagi sikap takde sivik rakyat Malaysia ni yang aku selalu jumpa. Baik kat bandar, atau kat kampung-kampung.

Alasannya mudah.

"Alah, sikit je. Takde kesan pun."
"Elektrik kerajaan bagi subsidi. Air percuma."
"Kalau semua orang kutip sampah, majlis daerah takde keje."

Come on!

Takkan serendah itu pemikiran kita? Kita mudah dapat, sebab tu kita tak pandai menghargai. Kalau tarif elektrik naik, pandai pulak bising. Kalau pejabat daerah naikkan cukai itu ini, pun pandai jugak komen. Masa suruh jaga sama-sama, tak nak. 

Tak fahamlah. Aku bukan siapa-siapa nak  gubal undang-undang atau cipta mesin yang boleh ubah mentaliti rakyat Malaysia. Tapi aku harap, aku boleh ajak kawan-kawan aku berubah untuk jadi manusia yang lebih bertamadun dan lebih bersivik. Kita hidup kat dunia ni bukan untuk kita je. Ramai lagi makhluk nak pakai bumi ni. Bukan kita tak ditanya nanti kat akhirat apa yang kita buat untuk jaga alam sekitar kita. Kita akan ditanya. Jomlah jaga sama-sama bumi kita ni. 

No comments:

Post a Comment

what do you think?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...