what they did

Saturday, July 30, 2016

Tanam Pandan Part 1

Tengahari tadi, lepas dah penat golek-golek atas tilam (kebetulan badan aku belum berapa kebah dari demam), aku pun bersiap nak ke rumah pakcik aku. Dah janji dengan dia nak datang ambik pokok pandan dari raya hari tu. Baru minggu ni ada kesempatan nak berjalan. 

Lepas dekat tiga empat jam melepak kat rumah pakcik aku tu, dapatlah akhirnya aku sejambak pokok pandan dengan akarnya. Semangatlah aku balik rumah, nak terus tanam niatnya. 

Sampai je rumah, lepas kemas-kemas apa yg patut, aku terus ke belakang rumah. Alahai, kecewanya bila tengok ruang antara longkang dengan pagar kecik sangat. Lepas tu, ada dah pokok hiasan yang tuan rumah tanam awal-awal. Memang tak hiduplah jawapan dia pandan aku nanti. Tak pun, akar dia merebak, pecah simen. 

Makanya, proses menanam pokok pandan aku terbantut. Aku rendamkan je pokok tu kat dalam bekas cat berisi air. Aku harap pokok tu boleh hidup lagi tiga empat hari sebelum aku jumpa pasu nak tanam dia. 


No comments:

Post a Comment

what do you think?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...