what they did

Friday, August 5, 2016

Tanam Pandan Part 2

Petang semalam, aku baru teringat pokok pandan aku belum settle. Balik rumah, tengok daun dah mula kekuningan. Haha. Sadis betei aku ni. Mula la gelabah nak cari tanah dan pasu sebab kawasan rumah aku takde tempat yang sesuai nak tanam kat tanah. Kekonon nak beli pasu ikea kau. Tapi macam mahal dan tak besar sangat. So, decide nak cari pasu kat nursery je. Banyak sikit pilihan. 

Kebetulan masa service Bonoq aku tu tengahari tadi, nampak tong-tong minyak bersusun kat bengkel kereta tu. Encik Labu pun tanya la kalau-kalau ada tong kosong boleh sedekah kat kami. Alhamdulillah, ada satu. Jadi time singgah nursery, kami beli tanah hitam je. Empat plastik tanah biasa RM6. Aku tak pernah beli tanah, jadi aku tak tau murah ke mahal. 

Tapi sempat lagi bergurau dengan Encik Labu. "Kita beli tanah ni je lah banyak-banyak. Sebulan empat paket. Lama-lama dah banyak nanti, boleh buat rumah."

Ok, hambar nak mati. 

Rezeki pulak, balik office, sorang member kami offer tong lain. Sebabnya, aku nak potong dua tong yang aku dapat dari bengkel tadi. Dia kesian agaknya. Jadi dia offer tong lain untuk aku. Siap pesan, lain kali kalau nak lagi, bagi tahu je dia.

Maka, balik rumah malam tu, mula la aku menggunakan logik aku untuk menanam pokok pandan itu. Haha aku guna tong yang aku dapat dari member aku tu je sebab tong bengkel tu aku da potong dua (niat nak tanam pokok yang akar tak terlalu menunjang). 


Aku guna dua beg setengah untuk tanam pokok pandan ni. Lepas siram air, aku doa bebanyak, mudah-mudahan pokok aku tak mati. Amin.


No comments:

Post a Comment

what do you think?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...